Varikoos

Sõitsite ühistranspordis mõne peatuse ja seisite pangas järjekorras ning tunnete kuidas jalad muutuvad raskeks? See võib olla esimene märk veenilaienditest – varikoos. Mida see tähendab ja kuidas saab seda haigust ravida?

Mis on varikoos? Arterid on veenid, mida mööda liigub veri südamest siseorganitesse. Mõnikord, erinevatel põhjustel, muutub vereringlus järjest raskemaks, veri roiskub veenides ning veenid paisuvad ja hakkavad tegema haiget. Seda haigusseisusundit nimetatakse varikoosiks. Miks see nii on? Veri liigub veenides arteriaalse vererõhu mõju all. Verevoolu kiirus mõjutab lihastoonust. Verevoolule veenides seisavad vastu venoossed ventiilid. Kui veenides on pidev surve (näiteks peale jõutreeningut või peale pikka seismist), siis veenid tasapisi laienevad ja pikenevad ning tekib soontes aeglaselt atroofia, tappes närvid ja veenide toonust. Veeni klapid närtsivad ja deformeeruvad armide näol ega täida enam oma ülesannet. Need tasapisi süvenevad protsessid toovad kaasa asjaolu, et koed ja elundid on halvasti varustatud hapniku ja toitainetega. Jalad tunduvad punnis ning jalgadele tekivad “mustrid”.varikoos foto

Veenilaiendite põhjused

Arstid usuvad, et peamine veenilaiendite põhjus on pärilikkus. Veenilaiendite peamine oht seisneb selles, et võib tekkida tromb. Tromboos on tõsine haigus, mis võib põhjustada ohtlikke tüsistusi.

Riskigrupp – õigustatult arvatakse, et veenilaiendid on müüjate ja juuksurite haigus, st et inimestel, kes veedavad palju aega jalgadel. Seda kutseala nimekirja võib jätkata ja sinna lisada veel näiteks kirurgid, kelnerid ning kõik need inimesed, kes päeva lõpuks võivad julgelt öelda, et pole kordagi päeva jooksul istuda saanud.

Nii nagu pikaajaline seismine, võib ka pikaajaline istumine tekitada veenilaiendid, näiteks veoautojuhtidel, kõikidel kontoritöötatel.

Samuti on risk veenilaienditele ülekaalulistel naistel ning rasedatel.

Veenilaiendite sümptomid

Tavaliselt enne varikoosi täheldatakse rida sümptomeid, mida on raske mitte märgata. Nendeks on:

  1. raskustunne jalgades, eriti päeva lõpus
  2. põletustunne veenides perioodiliselt
  3. turses jalad, mis on nähtavad õhtul ja hommikul turse kaob
  4. jalgade pealispinnale ilmuvad veenid

Varikoosi puhul tuleks vältida:

  1. kõrgete kontsade kandmist
  2. istumist üks jalg üle teise
  3. liiga pingul kummipaelaga sokkide kandmist, samuti liiga kitsaste kingade ja pükste kandmist
  4. üle 5 kgraskuste tõstmist.

 

Mõnedele naistele võivad ilmuvad jalgadele, rinnale või isegi näole kapillaarlaiendid. Fleboloogid peavad seda seisundit nahasiseseks varikoosi vormiks. Enamasti on see probleem esteetiline, kuid kui tähekesi on palju ja need esinevad jalgade peal, siis roiskub veenides suur kogus verd (raskustunne ja valu jalgades). Sellise probleemiga tuleks edasi tegeleda juba meditsiinilistel põhjustel.

 

Kui Te märkate endal verikoosi sümptomeid, pole mõtet aega raisata. Ise probleem kahjuks ei lahene, vastupidi võib süveneda. Seda eriti juhul, kui te tegelete kehaliste aktiivsustega, mis on varikoosi puhul vastunäidustatud. Seega on vajalik esmalt käia fleboloogi vastuvõtul, kus arst selgitab välja kui tõsine probleem on. Sõltuvalt tulemustest, otsustab arst, mida oleks vaja teha – kas määrata füsioteraapiline või medikamentoosne ravi. Kui haigusilminguid hetkel ei ole, on vaid geneetiline eelsoodumus, selgitab arst  Teile, kuidas mitte haigust provotseerida.

Fitness ja varikoos

Kui kahtlustate varikoosi, on kindlasti vajalik arstile rääkida fitnessiga tegelemisest, mille järel saab arst soovitada treeningute jätkamise skeemi. Ärge kartke küsida arstilt põhjalikku nõu.

Inimestele, kellel on juba veenilaiendite sümptomid, ei soovita tegeleda jalgadele koosmust andvate aladega – näiteks lumelauasõit ja suusatamine, aeroobika, jooksmine jne. Ei ole soovitatud teha harjutusi, mille puhul olete pinges ja hoiate hinge kinni.

Küll aga ei peaks varikoosi puhul täielikult võimlemisest loobuma, kuna kehaline liikumine parandab verevarustust.

 

OGKMK7BVPQN

Prof. Gintaris Vilkevičius

MD, PhD, arst-vasoloog

Broneeri aeg