Varikoos

Sõitsite ühistranspordis mõne peatuse ja seisite pangas järjekorras ning tunnete kuidas jalad muutuvad raskeks? See võib olla esimene märk veenilaienditest – varikoos. Mida see tähendab ja kuidas saab seda haigust ravida?

Mis on varikoos? Igaüks teab, et arterid on veenid, mida mööda liigub veri südamest siseorganitesse. Aga mõnikord, erinevatel põhjustel, muutub vereringlus järjest raskemaks, veri roiskub veenides ning veenid paisuvad ja hakkavad tegema haiget. Seda haigusseisusundit nimetatakse varikoosiks. Miks see nii on? Veri liigub veenides arteriaalse vererõhu mõju all. Verevoolu kiirus mõjutab lihastoonust. Verevoolule veenides seisab vastu venoossed ventiilid. Aga kui veenides on pidev surve (näiteks peale jõutreeningut, või peale pikka seismist) siis veenid tasapisi laienevad ja pikenevad ning tekib soontes aeglaselt atroofia, tappes närvid ja veenide toonust. Veeni klapid närtsivad ja deformeeruvad armide näol ja ei täida enam oma ülesannet. Need protsessid tasapisi süvenevad. See toob kaasa asjaolu, et koed ja elundid on halvasti varustatud hapniku ja toitainetega jalad tunduvad punnis ja tekivad jalgadele “mustrid” – ütle hüvasti lühikestele seelikutele.

Veenilaiendite põhjusedvarikoos foto

Arstid usuvad, et peamine veenilaiendite põhjus on pärilikkus. Veenilaiendite peamine oht seisneb selles et võib tekkida tromb. Tromboos on tõsine haigus, mis võib põhjustada ohtlikke tüsistusi, aga selleks et organism viia niikaugele peab olema täiesti kurt oma keha suhtes.

Riskigrupp – õigustatult arvatakse et veenilaiendid on müüjate ja juuksurite haigus, st et inimestel kes veedavad palju aega jalgadel. Aga seda kutseala nimekirja võib jätkata ja sinna lisada veel kirurgid, kelnerid ja inimesed kes paigutavad kaupa kauplustes ja kõik need inimesed kes päeva lõpuks võivad julgelt öelda et pole kordagi päeva jooksul istuda saanud.

Samuti võib pikaajaline istumine tekitada veenilaiendid. Näiteks veoautojuhid samuti ka kõik kontori töötajad, tuleb ennast sundida püsti ja kõndima, kasvõi mobiiltelefoni vestluse ajaks.

  1. -Samuti on risk veenilaienditele ülekaalulistel naistel
  2. Rasedad, tänu suurenenud massile surub emakas vaagnaelundite veenidele põhjustades vere staasi.

Veenilaiendite sümptomid

Tavaliselt enne varikoosi täheldatakse rida sümptomeid, mida on raske mitte märgata:

  1. raskustunne jalgades, eriti päeva lõpus
  2. põletustunne veenides perioodiliselt
  3. turses jalad, mis on nähtavad õhtu ja hommikul kaob
  4. jalgade pealispinnale ilmuvad veenid

Varikoosi puhul on neli asja mida teha ei tohi

  1. ärge kandke kõrgeid kontsi
  2. ärge istuge üks jalg üle teise
  3. ärge kandke kummipaelaga sokke, mis on liiga pingul, samuti liiga kitsaid kingi ja liiga pingul teksaseid.
  4. ärge tõstke raskust üle 5 kg.

Mõnele naisele ilmuvad jalgadele, rinnale või isegi näole kapillaarlaiendid. Fleboloogid peavad seda seisundit nahasiseseks varikoosi vormiks.

Enamasti see probleem on esteetiline, kuid kui tähekesi on palju ja jalgade peal, siis roiskub veenides suur kogus verd (raskustunne ja valu jalgades). Siis on probleem, millega tuleb tegeleda juba meditsiinilistel põhjustel.

Kui Te märkate endal verikoosi sümptomeid pole mõtet aega raisata. Ise probleem kahjuks ei lahene, kuid võib süveneda. Eriti juhul kui te tegelete kehaliste aktiivsustega, mis on varikoosi puhul vastunäidustatud. Seega, on vajalik esmalt käia fleboloogi vastuvõtul kus arst selgitab välja, kui tõsine probleem on. Sõltuvalt tulemustest, otsustab arst mida oleks vaja teha, kas määrata füsioteraapiline või medikamentoosne ravi. Kui haigusilminguid hetkel ei ole, on vaid geneetiline eelsoodumus selgitab arst teile Teile kuidas mitte haigust provotseerida.

Fitness ja varikoos

Kui kahtlustate varikoosi peate kindlasti arstile rääkima, et tegelete fitnessiga, siis arst saab soovitada kas saate jätkata treeningut tavalise skeemi järgi. Ärge kartke küsida arstilt põhjalikku nõu.

Need inimesed kellel on juba veenilaiendi sümptomid, isegi väikesed –

  1. ei soovitata koormust jalgadele – näiteks lumelauasõit ja suusatamine, aeroobika, jooksmine jne.
  2. ei ole vaja teha harjutusi mille puhul olete pinges ja hoiate hinge kinni. Varikoosi puhul ei tohi täielikult võimlemisest loobuda, kuna kehaline liikumine parandab verevarustust.

 

Broneeri aeg!